June 9, 2017

Please reload

Seneste blogindlæg

Hvem er bedsteforældrene, når forældrene bliver skilt?

August 19, 2017

1/3
Please reload

Udvalgte blogindlæg

Skolelederens partnerskab om robuste børn

March 3, 2017

 

Hvorfor er der fokus på Robuste børn netop nu? Hvorfor er det vigtigt? Bogen ”Robuste børn” af Per Schultz Jørgensen er netop udkommet samtidig med kronikker og artikler som følger op på dette fokus. 

Denne verdens udvikling går så hurtigt, at vi ikke når at planlægge et kompetence- eller undervisningsforløb før en ny udvikling er over os. Uanset hastig udvikling er evnen til at være en del af en familie, en skoleklasse eller gruppe helt grundlæggende. Eksklusion fra en gruppe er det største sår noget menneske kan få. 

Er robusthed det rigtige ord – eller dannelse eller sociale kompetencer? Det er nok ikke så vigtigt – men at få et værktøj med et fælles anker i barnets verden er fundamentalt for at indgå i fællesskabet. Et eksempel på et materiale: CosmoKidz, har følgende 4 sætninger, som børnene træner med i alle forhold: 

 

Brug dine sanser

Hjælp andre

Træf gode og venlige valg

Vis alle respekt. 

 

 

På en skole i Arizona har et forskningsprojekt med CosmoKidz vist at der kan udvikles markante evner hos børnene til bl.a. opløsning af konflikter og til at kommunikere og samarbejde. 

Mange skole

 

r arbejder fokuseret med social læring og dannelse. Men hvad ville der ikke kunne ske på en dansk skole, hvis skolens ledelsesteam havde dette fokus – men helt grundlæggende med forældrene som ligeværdige sparringspartnere?

Forældrene har langt den største indflydelse på børnenes robusthed. 

Måske vil det ikke være helt galt at se på en undersøgelse for voksne – kaldet ”70-20-10 undersøgelsen”. Den viser at 70% af det vi lærer, lærer vi bedst på jobbet ved at arbejde med det, vi nu engang skal lære. Og 20% af det vi lærer, lærer vi af kolleger, nogen gange af chefen, men for det meste af folk på samme niveau som os selv. Og 10% af det vi lærer, lærer vi som formaliseret instruktion. Hvis det kan omsættes fra voksne til elever, bliver det 70% med forældre, hvor der er tæt kontakt med skolen, 20% med kammerater og 10% i skolen.

Et partnerskab mellem skolen og forældrene vil kunne udvikle elevernes mod på et udfordrende liv i en global verden. På trods af mange gode tiltag er dette endnu ikke slået igennem i Danmark. Det kan være skolelederens udfordring! 

Stahlschmidt.dk. indgår i et sådant partnerskab. 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Følg os
Sorter efter tags
Please reload

Arkiv
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon